Klangen af et DNA

Interview med Overtone stifter Nicolaj Bak om overtoner, skriftdesign, visuel identitet og filmmusik.

Tekst: Hanne Hedetoft
Foto: Jesper Balleby
Artiklen er publiceret i OdL Magasin nr 40 – 2016

In English…

Med passion for helstøbt håndværk udvikler designbureauet Overtone virksomheders visuelle identitet. Som et af de få bureauer i Danmark tilbyder stifter Nicolaj Bak og hans ansatte endda at skabe custom skrifttyper – som en unik klangbund for den enkelte virksomheds DNA.

 

Enhver fortælling har en grundtone. Der kan være mere eller mindre behagelige undertoner i mailen fra manden, konen eller kæresten – og bliver vi lidt for grove, når vi diskuterer, kan vi blive bedt om at holde kammertonen.

Hver dag bruger vi uden at tænke videre over det en række musiske metaforer. Men for Nicolaj Bak bunder valget af navnet Overtone i en konkret og bevidst reference til musikkens verden. Kort fortalt er det nemlig overtonerne, der giver instrumentet dets særlige klang.

”Man kan ikke fjerne overtonerne. Men hvis vi rent hypotetisk forestiller os, at vi kunne fjerne overtonerne i en obo og en tværfløjte, ville man i princippet ikke kunne høre forskel på de to instrumenter,” fortæller Nicolaj Bak.

 

hvorfor?

Det spørgsmål bliver Nicolaj Bak ofte mødt med, når han foreslår virksomheder, at de som led i det samlede arbejde med branding og identitet med fordel kunne få udviklet deres eget skriftdesign. Hvorfor ikke bare vælge den skrifttype i Windows, der passer bedst til det nye logo og den øvrige grafiske profil?

”Den skrifttype, man bruger, ligger som et stemmeleje eller tone of voice i alle virksomhedens materialer. Sagt på en anden måde bliver skriftdesignet en slags underlægningsmusik, som farver og påvirker modtagerens forståelse af og reaktion på de budskaber, man bruger skriften til at formulere.”
Nicolaj Bak sammenligner Overtone med filmkomponisten, der skal frembringe forskellige stemninger og følelser – og skabe ikoniske temaer, der står som signaturmusik for den enkelte film.

”Hvis man vil kommunikere klart og konsistent på alle platforme, er det vigtigt, at også skriftens grundtone er ren. At man ikke skaber et grumset billede med diverse forskellige skrifttyper. Som måske oven i købet også bruges af andre, der har en helt anden identitet og helt andre budskaber end ens egen virksomhed.”

Nicolaj Bak ved, hvad han taler om, når snakken falder på overtoner. Han er nemlig uddannet klassisk musiker fra konservatoriet i Aarhus.

 

Skriften på væggen

Den unge guitarist læste dog hurtigt skriften på væggen i forhold til at etablere et liv som professionel musiker. Han var klar over, at det ville blive svært at finde fastansættelse, og havde ikke lyst til primært at ernære sig som underviser. I stedet kom han i lære på et design­bureau og etablerede så i 2003 Overtone. Overgangen fra musik til grafik kom gradvist – og faldt ham meget naturlig.
”I løbet af konservatorietiden tilbragte jeg et par år i Tyskland, hvor jeg tjente penge på at renskrive noder. Det er en meget grafisk opgave at lave nodebilleder, der fungerer. Næsten en slags simpel kalligrafi.”

Designbureauet har flere kunder inden for musikkens verden. Fra Grim Fest til Musikkens Hus i Aalborg, som Overtone har udviklet brand-identitet – herunder skriftdesign – for.

”Vi arbejder i dybere niveauer med subtil påvirkning, men skal samtidigt skabe noget umiddelbart genkendeligt. Avisernes skrifttyper benytter diskrete virkemidler, mens skriftdesignet til Musikkens Hus gerne måtte være mere distinkt. Til gengæld skulle skriftens udtryk kunne spænde fra pop- og rockmusik over klassisk musik til generel information. Er en dør fx ude af drift, printer huset et skilt i deres eget skriftdesign. Det giver et mere officielt og professionelt indtryk.”

Men også helt andre virksomhedstyper som Grundfos, Jyske Bank, ARoS og Letbanen står på kundelisten –sammen med det hollandske flyselskab KLM Airlines. Og Overtone vil gerne have yderligere luft under vingerne med flere udenlandske kunder.

 

Et globalt sprog

Det giver god mening at tænke i udenlandske baner, for ligesom musik er skrifttyper et globalt sprog, der forstås på tværs af landegrænser. Samtidig betyder den skandinaviske bølge, der er opstået i kølvandet på tv-serier som Forbrydelsen og Borgen, at der igen er stort fokus på skandinavisk design.

”Og som det gælder møbeldesign og arkitektur har det skandinaviske skriftdesign også særlige, nordiske karakteristika i form af rene, enkle linjer og funktionalitet,” fortæller Nicolaj Bak.
Ambitionen om at prøve kræfter med udlandet handler dog om mere end typografi og skriftdesign.
”I forbindelse med Letbanen fik vi et designoplæg, som vi blev bedt om at lave til en brugbar skrift. Men typisk skaber vi jo skriftdesignet som en del af en samlet opgave med at udvikle visuel identitet. Og jeg mener, at også udenlandske virksomheder vil kunne få tilført værdi og skærpe hele deres visuelle profil gennem vores ekspertise – og vores fundament i netop den skandinaviske arv og tradition for design.”

◆ ◆ ◆

 

Hvad er overtoner?

En tone er i virkeligheden ikke kun én tone, men en sammensætning af en grundtone (den egentlige tone) og forskellige, svagere overtoner. Når fx en guitarstreng sættes i svingninger, udgør den kraftigste svingning grundtonen, mens en række sekundære oversvingninger skaber overtoner. Alt efter hvilke overtoner, der dominerer, vil den samme tone opfattes som lys eller mørk. Overtonerne giver tonen dens klang..